Budgetbabbel

16 04 2010

Hur du än släpper slantarna, så rullar de åt samma håll

Med anledning av debatten kring Alliansens vårbudget har Dick Erixon idag skrivit en så klockren bloggpost angående detta, att den förtjänar ett särskilt omnämnande: ”Alliansen tog hem budgetduellen”.

Erixon går direkt in på att beskriva något som jag tycker är så sällsynt helrätt:

”Sanningen att säga, stod jag knappt ut under riksdagens budgetdebatt igår. Jag avskyr den sura, bittra familjegrälstonen som av någon anledning svenska politiker har så lätt att anlägga. Därför redogör jag hellre för de mer analyserande kommentarerna i tidningarnas ledarsidor, som vädjar till vårt förnuft snarare än till primitiva känslor”.

Alldeles riktigt. Hink-och-spade-tonen är både enormt tråkig och vanlig i svensk politik och är en av anledningarna att jag själv knappt klarar av att kolla på en TV-debatt utan att tycka att det bara blir pinsamt. Känslomässiga argument och käpphästar väger av någon anledning tyngre än objektiva fakta, vilket är helt åt helskotta. Där har svenska riksdagen en hel del att lära i retorik av det brittiska parlamentet.

Sedan redogör Erixon för en mängd olika ledarsidor, men själv avslutar han bloggposten med något som jag tycker att det är konstigt att så få andra fäster uppmärksamheten vid:

”Själv tycker jag det är märkligt att alla tycks ha glömt hur Mona Sahlin ville kasta många statliga miljarder efter Saab och alla företag som fick problem under finanskrisens inledning. Hur hade statsfinanserna sett ut om hon varit statsminister”?

Ja, det kan man ju verkligen fråga sig. Och varför låter vi detta förfärliga fruntimmer och hennes anhang komma undan med så mycket skitsnack utan att granskas hårdare i sömmarna?

Läs även i SvD och G-P om budgetsnacket.

/Jacques Pot


Åtgärder

Information

Kommentera

