Kejsaren är naken

25 02 2010

Vår nya überpresident, EU-hövdigen Herman Van Rompuy, fick sig en välförtjänt bredsida igår av en av vår redaktions hjältar – den extremt EU-kritiske parlamentsledamoten Nigel Farage från UK Independence Party.

Herman Van Rompuy


”Inte för att jag vill vara oförskämd … men du har verkligen lika mycket karisma som en våt trasa och du ser ut som en underordnad bankkamrer”.

Tur att han inte ville vara oförskämd. Men sedan fortsatte Farage med lite mer balanserad, nyanserad och framför allt berättigad kritik av Van Rompuy och hans befattning.

”Vem är du? Jag hade aldrig hört talas om dig, ingen i Europa hade nånsin hört talas om dig”.

Nigel Farage

Instämmer. Och ändå ska han representera oss alla och han tjänar mer än USA:s president.

”Du verkar hata själva tanken på nationalstaternas existens. Men det är kanske för att du kommer från Belgien, som inte är mycket till land”.

Nigel Farage – we salute you.

/Jacques Pot


Åtgärder

Information

2 responses

26 02 2010
Toby av Wasaätt

Hej, jag delar era känslor inför EU, men jag tycker inte Nigel Farages framförande var det bästa. ”Low-grade bank clerk”, klingar ju inte så väl utanför englands gränser tycker jag.

Hans kommentar kommer kanske generera honom mycket sympati i England men i ett land som Tyskland är man ju som bekant trött på engelsk arrogans.

Ok, detta var mina tankar om saken, i övrigt delar jag som sagt er uppfattning om Eu.

26 02 2010
konstantmagasin

@Toby av Wasaätt: Som anglofil är jag mycket förtjust i syrliga britter som drar ner brallorna på pompösa pampar. En av de bästa underhållningarna som finns är att lyssna på debatterna i House of Commons, där man möts ansikte mot ansikte och tävlar i retorik, till skillnad från den extreeeeeeemt sömninga stämningen i Riksdagen. Men visst, det gör sig onekligen bäst på engelska.

Vår uppfattning om EU, ja. Jag får mer och mer känslan att det bästa hade varit att bulldoza EU-parlamentet och bygga en ping-pong-hall istället. Det hade definitivt varit billigare.

Kommentera

