I skattejunkiesarnas land

29 01 2010

Trängselskatterna i Göteborg är nu klubbade och det kommer att bli väääääldigt intressant att se vad effekterna blir när de sätts i bruk år 2013.

Anders Roth, miljöchef på trafikkontoret, har idag chattat med läsarna på G-P:s hemsida om förslaget och svarat på frågor. Jag skickade en fråga om hur han tror att skatten kommer att påverka handeln i Göteborg centrum, men den togs givetvis inte upp till svar. Det var många bra frågor och synpunkter som läsarna tog upp, även om det givetvis var en hel del ululerande och smicker av miljövänsterns i chatten också. Överlag märks dock att folk är jävligt fucked off över ännu en skatt som kan kosta 60 kr per dag (maxbeloppet, men enkel resa kostar 10 kr, alltså minimum på 20 kr per dag om du åker till och från ditt jobb i stan). Men våra kära härskare i kommunstyrelsen skiter förstås i kritiken från oss som fyller deras lönekuvert. Några bra utdrag ur chatten:

Anders Roth - med hånflinet parkerat i trynet

Vad har du att säga till alla som är kritiska till trängselskatt och skulle vilja ha en folkomröstning i frågan?
Beslutet om trängselskatt ingår i ett paket med infrastrukturinvesteringar. Paketet som helhet är en politisk överenskommelse mellan regering och region/stad.

Nice sätt att inte svara på frågan. Frågan är ju högst relevant – varför har vi inte fått rösta om detta? Han ställer upp som expert och svarar på frågor, men han tar inget ansvar i ärendet. Det måste vara kalas att vara politiskt styrd tjänsteman i kommunen; bara makt men inget personligt ansvar för dumheterna man implementerar.

Hej! Vad är den långsiktiga följden av att man som Göeborg kan ”spärra av” E6 och ta ut pengar för det? Kan det rent teoretiskt bli så att Mölndal, Kungsbacka, Varberg, Halmstad mfl kommer att lägga beslag på olika delar av E6 i framtiden så att det till slut kommer att kosta 100tals kronor att köra från Göteborg till Malmö eller finns det någon lag som reglerar detta?
Trängselskatten är en del i en finansieringslösning mellan staten, regionen och Göteborgs Stad. Infrastrukturåtgärderna kommer hela regionen ha nytta av medan trängselskatten tas ut där det finns trängsel, t ex E6. I dagsläget är svårt att ta ut trängselskatt där det inte finns trängsel.

Mycket intressant fråga, det är nästan så att man hoppas att kringliggande städer straffar Göteborg genom att ta ut egna skatter och drar igång ett riktigt tivoli. Då kanske vi äntligen kan få lite riktigt folkligt motstånd mobiliserat.

Hur kommer det sig att det är dags för ”trängselskatt” nu när det tom står på Göteborgs hemsida att det inte varit mindre trafik i Göteborg sedan 1970? Det verkar för oss oinvigda som att det bara är ett sätt att få in än mer pengar i världens högst beskattade land.
Den nuvarande trafikminskníngen beror bl a på rådande konjunktur. Vi måste dock planera för en framtid när många fler kommer att bo och arbeta i Göteborg jämfört med idag, vilket också leder till ett ökat behov av transporter i Göteborgsregionen.

Huvudet på spiken av personen som ställde denna fråga. Varför mera skatt i landet med högst skatter i världen? Om höga skatter vore lösningen skulle vi inte ha några problem alls i det här landet. Det är som en trollkarl som börjar tro på sina egna tricks. Höga skatter fungerade inte för att styra upp vårt samhälle, så lösningen måste vara…högre skatter. Hej presto! Notera även det undanglidande svaret och hänvisningen till att minskningen i trafik bara har att göra med lågkonjunkturen. Varför skulle Göteborgs stad i så fall skylta med detta på sin hemsida? Och om det nu är en sådan hemsk lågkonjunktur, borde man inte då istället göra tvärt om och minska skattebördorna?

Förslaget är skit. Det har inget med trängsel eller ekologi att göra. Skatten kommer att användas till infrastruktursatsningar i Västsverige, alltså saker som vi redan har betalat världens högsta skatter för. Det är inget annat än ett straffuttag av pengar, motiverat av miljölobbyn som flinar skadeglatt åt alla oss som har ett jobb att sköta och en vardag som ska gå ihop, vilket är varför vi måste ha bil. Och kom inte här och hänvisa till någon kollektivtrafik, för här i Göteborg kan vi bara drömma om effektiva kollektivtrafiklösningar, där vi sitter och skumpar fram på våra otidsenliga och hysteriskt långsamma spårvagnar. Det finns inga alternativ. I alla fall inga bra. Om något ska göras så är det fler älvförbindelser och en utbyggnad av vägnätet och parkeringsmöjligheterna, så att vi som snällt betalar 60 % i skatt kan lämnas ifred att sköta våra arbeten och vår fritid.

/Jacques Pot


Åtgärder

Information

2 responses

18 02 2010
Daniel

Kan tyvärr bara hålla med. Jag har aldrig aktiverat mig politiskt men nu gäller det att göra sig hörd!

//Daniel

23 02 2010
konstantmagasin

@Daniel: Upp till kamp. Jag rekommenderar varmt reflexsprayen man kan beställa på nätet, så att din nummerplåt inte kan läsas. Fast det är klart, en rejäl motorsåg för vägbommen behövs fortfarande i så fall.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: