Dagens skojigaste nyhet

6 01 2010

SvD och DN och rapporterar om hur en japansk valfångare körde på, och klöv itu, en motorbåt från Greenpeace. Tydligen var det en särskilt dyr och fin båt med. Jag hade kissat på mig av skratt om jag var på valfångaren. Nu återstår bara att klyva de resterande två Greenpeace-båtarna i området, eller kanske ännu hellre – sänka dem med konventionella vapen. Det är så pirater och sabotörer bör behandlas på internationellt vatten.

C.

Update: De länkade artiklarna har ändrats. Det verkar som om inte Greenpeace ligger bakom, utan en utbrytar-, uh, organisation som kallar sig Sea Shepherd. Bilden är dock fortfarande rätt! Det är Paul Watson, organisationens ledare. Same, same – but different.


Åtgärder

Information

31 responses

6 01 2010
Fredde

Är det inte Japan som bryter mot internationella bestämmelser om förbud mot valfångst? Jag tycker snarare att det är valfångarnas båtar som borde sänkas med konventionella vapen.

6 01 2010
Björn

Haha, håller fullständigt med! Sabotörer är vad de är. Önskar att vi kunde få fler Rainbow-incidenter.

6 01 2010
Bosse

Båten, och de andra båtarna som Paul Watson leker med, hör inte till Greenpeace utan hans egen organisation ”Sea Shepherd”. Paul Watson sparkades ut ur Greenpeace just för att han håller på med såna här dumheter.

6 01 2010
Henrik

Jag håller faktiskt med Fredde, jag anser att valar som är utrotningshotade sedan decennier tillbaka ska fredas med alla medel. Jag klarar mig utmärkt utan valbiff på tallriken.
Som gammal sjöbuse som även har skjutit både med kanon och torpeder så ställer jag upp på att sänka valfångstfartygen med vapenmakt; robot, torped, kanon, vad som helst!

6 01 2010
Kontra

Det är ju japanerna som är sabotörerna! Det är dom som bryter mot internationell lag. Då NATO är för upptagna med sitt i persiska viken och utanför Somalia så måste någon se till att valslakten upphör. Japaner har av tradition alltid jagat potenshöjande medel och noshörningshorn och barden från valar anses lösa detta kroniska problem för dom.
Att japanerna sen njuter av att skjuta in spränggranater i levande valkroppar kanske vissa tycker är fräckt, men potenshöjning kan man få på andra sätt.
Atombomberna 1945 fick japanerna att lugna ner sig efter det svineri dom ägnade sig åt under kriget. Det börjar fanimej bli dags för en påminnelse.

6 01 2010
fredrik

Hur dum är du? Det är inte Greenpeace utan Seashepards. Och vad är det för coolt med Japaner som låtsas vara forskare och dödar hundratals valar olagligt? Idiot.

6 01 2010
Mats Nilsson

Äntligen har japanerna gjort något bra…
idioterna på Sea Shepherd är ju helt dumma i huvudet . dom är uppfyller alla kriterier för att kallas terrorister… är man så djävla dum att man lägger sig framför ett fartyg som är Mycket större så borde man ju fatta att det händer något. det var ju trots allt en snabbgående båt Sea Shepherd hade.. så dom hade ju lätt kunnat åka ifrån japanerna….

6 01 2010
Kejnao

Så du tycker att det är okej med mordförsök eller mord för att skydda sin ”rätt” att jaga djur som är på gränsen till utrotning?
I min mening är idiotbloggare som du värre än både miljörätts- och somalia-pirater. Håll dig till lokalvårdarjobbet (mitt antagande), snälla.

6 01 2010
Jo

Jag har träffat Paul Watson. Mkt seriös man. Det japanerna håller på med är en olaglig, förlustbringande (numera), idiotisk uppvisning i nationell självupptagen stolthet.
De kallar det forskning men har inte lyckats publicera några resultat att tala om trots att de har hållt på i decennier.
(BTW: Inte bara valar, se filmen The Cove om delfinslakt.)
Skall bli intressant att se hur detta caset hanteras sjörättsligt. Paul W och hans team vet vad de gör och har med stor sannolikhet dokumenterat allt i detalj.

6 01 2010
Ironhentai

Jag vet inte så mycket om hur valjakt går till, men jag kan tänka mej att
det någonstans finns folk som sitter över dom som jobbar på valfångaren, typ ägaren till båten eller företaget som äger båten. Varför in ta reda på vem som är högsta hönset och sen spama hans/hennes mail. Dom som är ute på sjön gör ju bara sitt jobb, även dom måste försörja sina familjer på något vis, att jobba på en valfångare kanske var den enda vägen.

Vad jag försöker säga är att ingen, troligtvis, ombord på valfångaren vill slåss med Sea shepherd. Dom som vill slåss är dom som tydligen inte har något
bättre för sej än att trakassera folk som bara sköter sitt jobb. Vad fyller Sea shepherd för nytta annat än att jävlas???

6 01 2010
Julia

Fuck jooo daaawrphin!

6 01 2010
Bengt

Sea Shepherd/Paul Watson sänkte en norsk båt vid kaj i Norge för ca tio år sedan.
Önskar japanerna god jaktlycka på Watsons pirater.
Förr lär pirater ha kunnat hängts utan rannsakan och dom av de som tog fast dom.
Eller, varför inte spränga Watsons hem i USA? Han behöver få igen med samma metoder som han använder.

6 01 2010
Niklas

Både valfångarna och terroristernas båtar borde sänkas med konventionella vapen av våra gemensamma styrkor. Om jag parkerar min bil tvärs över vänster körfält på E-4:an, och sitter kvar i bilen, bara för att alla i vänster fil bryter mot hastighetsbegränsningen, ja då får jag banne mig skylla mig själv.

Stollarna på Sea Shepard är förväxta barn som tror de kan spela allan mitt ute på havet. Samma typ av människor som ”reclaimar streets” och krossar skyltfönster på banker och McDonalds. Pack, huliganer och blivande interner på våra fängelser!

6 01 2010
S

jävla fjant

6 01 2010
drgk

Hur gick det här till egentligen? Känns som en onödig olycka. Det vittnar inte om gott sjömanskap att lägga sig i vägen för ett större fartyg.

En kapten vet om att större fartyg behöver längre sträckor för att stanna. En oljetanker i full fart behöver flera kilometer för att stå stilla tex, och väja, det är hart när omöjligt.

Självklart är jag emot fiskenäringen i största allmänhet, och i synnerhet valfångst, men… det här kan inte ha gått till som killarna i den lilla båten säger. De kan inte ha visat prov på gott sjövett. Vad gjorde de framför ett annat fartyg? Följde de sjöreglerna? Vem hade befälet? En haveri-utredning bör utröna om brott begåtts mot sjöreglerna och om eventuellt åtal om vårdslöshet i sjötrafik bör väckas.

6 01 2010
Daniel

Ryser när jag läser. Vilket prov på okunskap. Flera av de följande kommentarerna visar symptom på samma sjuka, trångsynthet, rasism och idioti. Gör om gör rätt.

6 01 2010
Olof

@ Julia hahahah WIN! 😀

6 01 2010
rae

Pwned!

6 01 2010
Donk

Det slängs ur sig en massa lögner och felaktigheter så fort det talas om valjakt. Troligtvis beror detta på att de som far med osanning har hört felaktiga påståenden, och bara upprepar dessa eftersom de låter bra ur deras åsiktsvärld, och att det för deras syften inte är lämpligt att kontrollera uppgifterna.
Det finns visserligen ett allmänt förbud mot valjakt, men japanska valjaktsflottan har enligt internationella beslut tillstånd att bedriva begränsad jakt på val i vissa områden. (JARPA, och numera JARPAII)
Det sägs ofta att Japan bedrivit olaglig valjakt sedan 1986. Detta stämmer till viss del, men eftersom de fick ovan nämnda tillstånd 1988 så stämmer det inte lika bra idag.
Visserligen bedrivs det säkert även olaglig valjakt, men denna bekämpas inte av SS-piraterna då det är svårt att hitta dem. Och de har säkert en deadline att tänka på i sin dokusåpaproduktion.
Dessutom är det svårare att få stöd i kampen mot den jakten. Dels då den oftast bedrivs av enskilda ”småföretagare” som inte kan utmålas som skurkar lika lätt som en stor fiskeindustri, och dels för att japanska staten inte står bakom den, och då är det svårare att backa upp moståndet med hat och fördomar mot Japan och japaner.
Vidare brukar valjaktsmotståndare ofta hävda att det inte bedrivs någon forskning, att detta bara är en ursäkt och att det aldrig redovisas några resultat. Det går att hitta sådana uppgifter bl.a. här:
http://icrwhale.org/eng-index.htm
(Där finns även mer detaljer rörande JARPA I och II)

Om man nu skall gå in på lögner och felaktigheter i det aktuella fallet med Ady Gil, så påstår medlemmar av piratorganisationen Sea Shepherd att den låg stilla, eller t.o.m. att de backade vid kollisionen.
Dessa lögner blir uppenbara 15 sekunder in i nedanstående klipp, där det tydligt syns att de gasar på framåt för att hålla sig framför fartyget.

Lång tid efter kollisionen, då besättningen ”räddades” över i en gummibåt av sina kumpaner från ett annat SS-fartyg, låg Ady Gil fortfarande högt i vattnet. Så man kan ju undra hur sänkningen av Ady Gil gick till…
Men det lär ju ge dem lite högre tittarsiffror till nästa säsong.

6 01 2010
Tobbe

Dom glada amatörerna på Sea Shepard har om man ser på serien på Discovery Channel (?) orsakat större skada på sin egna utrustning, vem minns inte det klassiska ögonblicket när dom samtidigt slog runt med sin utombordare med folk i iskallt vatten förstörde rotorbladet på den lilla helikoptern dom har ombort på stora fartyget. Haha.

6 01 2010
Olle

Pinsamt att försvara valjakt!
Hoppas ni blir nöjda när hela havet är urfiskat!

6 01 2010
Nils,kapten

Enligt sjöfartsregler är båda farkosterna väjningsskyldiga vid en möjlig kollission oavsett storlek på båt.Dessutom råder ingen skillnad på båtarna då båda dessa är motordrivna.Storleken har juridiskt ingen betydelse.Bara högerregel osv,väjningsregler osv.
Båda blir därför skyldiga vid ev rättegång och därför anmäls förmodligen inte saken.
Läs på lite mer innan ni uttalar er!
Det blir så patetiskt annars!
Dessutom:hur försvarar man valjakt idag år 2010???

6 01 2010
Tobbe

Personligen försvarar jag inte valjakt utan är så less på aktivister som leker på motorvägen för att sen gråta ut i pressen när dom blir påkörda, det känns så oseriöst på nått sett.

6 01 2010
Arne sjöbefäl

Klart brott mot höggerregeln av Japanerna!
Så kan ni säga vad ni vill!
Dessutom syns ingen väjningstendens hosfaryget som går med god fart mot den långsamt gående lilla båten som kan hävda att de försökt minska farten!!
man förtsätterdessutom att spruta vatten efter olyckan!
Japsarna ligger pyrt till helt klart!!!

6 01 2010
Donk

@Arne sjöbefäl
Att dra upp högerregeln när en liten snabb båt kör in framför ett större fatyg, som därmed inte kan undvika det är som att skylla på tunnelbaneföraren när någon hoppat ner på spåret.
Ganska tydligt att Ady Gil körde framåt i sista stund för att komma framför:

Och att spruta vatten på aggressiva mindre båtar är standardförfarande mot piratattacker.
Detta borde te sig ganska klart om man är sjöbefäl.

6 01 2010
btard

vad har valarna gjort för er? Jag gillar när hela havet är färgat rött av valblod.
Valblod passar för övrigt hur bra som helst som dryck till älgbiff…

6 01 2010
konstantmagasin

Hah, kommentarerna är nästan roligare än själva nyheten. Nu har jag också sett South Park-avsnittet som en del refererar till. Här är det.

C.

6 01 2010
Zzz

@Olle (15:03:06)
Valar är inte fiskar, de är däggdjur!
Visste du inte det?

7 01 2010
Xuperduper

Kissa på dig du. Det är nog det vettigaste du får ur dig.

Eftersom det handlar om en utrotningshotad art som japanerna jagar så blir det bara absurdt att försvara det.

Många tycker dock det är roligt att skapa konflikt och spamma ur sig kontroversiella blogposter. Tyvärr blir det – som i ovan exempel – oftast bara trams.

7 01 2010
Donk

@Xuperduper
Du är medveten om att japoneserna i huvudsak jagar vikval va?
Men om du hört att de var ute efter några utrotningshotade arter kan du väl meddela detta.
Det blir trams så fort folk slänger ur sig ogrundade okväden bara för att de är missnöjda när alla andra inte håller med.

9 01 2010
Freddy

Lämna en kommentar