Allt annat än Nobel forskning

2 10 2009

Jag visste det. Forskarvärlden är full av knäppskallar och folk som gillar ett gott skratt lika mycket som du och jag. Dessa brukar sällan uppmärksammas. Men så icke längre! I Boston delas Ig Nobel Prizes ut till forskare som ägnat sig åt sådan vetenskap som andra kanske inte tänker på, eller som de svårligen kan få bidrag för. Varför välter inte gravida kvinnor? Gör det ondast att bli slagen i huvudet med en hel- eller halvfull ölflaska? Vilka kor ger mest mjölk – de med personnamn eller de utan personnamn? Och givetvis min personliga favorit: går det att utvinna diamanter ur tequila? Ni får en gissning vilket land de sistnämnda forskarna kommer från.

Därtill har Ig Nobel Prizes en klart besökvärd hemsida, även om den inte är den snyggaste jag skådat.

Nästa vecka meddelas vinnarna, som får ta emot sina priser ur riktiga Nobelpristagares händer. Nästan för bra för att vara sant. Men bara nästan.

/Jacques Pot

Uppdatering: Hupp, där blev det fel. I Svenskan kan jag läsa att prisutdelningen var inatt. Förvånansvärt stor och uttömmande artikel om ett sådant smalt ämne. Ny personlig favorit: de isländska bankerna fick pris.


Åtgärder

Information

Kommentera

