Grattis Göteborg

19 08 2009

Hipp hipp hurra! Våra genomkloka och fiskalt ansvarstagande politiker har bestämt att invånarna i Göteborg i dessa kristider ska belönas med – trumvirvel – ÄNNU MERA SKATTER! Vad kan man säga, det är ju ett rent och skärt genidrag.

Göteborg ska äntligen få trängselskatter.

Som vi har längtat. Jag menar, köp av bil, försäkring av bil, sönderskattad bensin till bil, bilskatt – det kostar ju skjortan. Så varför då inte göra det ÄNNU dyrare att köra bil? Det låter väl som en kanonidé?

Det är trångt på gatorna i Göteborg. Vägarna är i uselt skick. Det saknas ordentliga älvförbindelser. Visserligen har vi invånare som snällt betalat skatt år ut och år in krävt bättre trafiklösningar och nya vägförbindelser över (eller under) Göta Älv hur länge som helst, men vilket bättre sätt att åstadkomma detta kan det finnas än att trycka ner ännu en skatt i halsen på oss?

Nej förlåt mig, nu lät jag bitter. Jag menar, jag menar, eh, vi har visserligen världens högsta skatter, men det måste vi ju förstå att våra kleptokrater, förlåt politiker menar jag, har svårt att få det att gå ihop. Jag menar, jag menar, öööh, vi måste ju bara ha pengar till terapeutisk dockteater för flyktingar, oändliga könsmaktsutredningar, äventyrsbad och annat tjusigt lull-lull som våra politiker gillar att ägna sig åt. Då är det helt enkelt så att grundläggande infrastruktur får stryka på foten. Dessutom måste alla statstjänstemän ha lön, eller hur? Och ju fler som jobbar för stat och kommun, ju bättre blir arbetslöshetsstatistiken – så är det ju bara.

Dessutom är ju ytterligare en bilskatt bra för vårt klimat och alla söta isbjörnar. Eller hur? Du hatar väl inte naturen – begrips?

Så. Jag är glad och stolt över att bo i en stad och ett land där vi glada i hågen pyntar världens högsta skatter och våra kommuner och staten ÄNDÅ inte klarar av att förse oss (som har gett dem pengarna) med grundläggande infrastruktur. Jag tycker att det är kanon att vi slås upp på extra stålar när det ska byggas en bro, grävas en tunnel, eller läggas ett järnvägsspår.

Jag är, kort sagt, stolt och glad över att vara svensk och tacksam över våra kloka och fiskalt ansvarstagande politikers klarsyn.

”Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.”

/Jacques Pot


Åtgärder

Information

3 responses

19 08 2009
Jonny

Det saknas ordentliga älvförbindelser pga att det inte finns ett enda förståndigt skäl att besöka Hisingen.

19 08 2009
konstantmagasin

@Jonny: …och priset för dagens, nej månadens, kommentar går till Jonny. Grattis! Hör av dig till redaktionen så skickar vi en ”Jag älskar Biskopsgården”-tshirt.

24 08 2009
Jonny

Önskar hellre en ”Fyrklövern 4-ever!” t-shirt, löser du det har du min e-post.

Kommentera

