Yttrandefrihet

18 06 2009

Guess what, det är inte olagligt att säga Apajävel. Inte ens när en polisman gör det. Det är inte ens ”hets mot folkgrupp”, lagen som säger att det är förbjudet att yttra en viss åsikt när det görs inför många. Det var nämligen bara i ett slutet sällskap som ap-uttalandet gjordes. Vet du vad, det är inte ens olagligt att vara rasist, även om det är trångsint och korkat.

Vissa människor verkar tro att yttrandefriheten bara gäller det som majoriteten önskar ska vara tillåtet. Så är det inte. Yttrandefrihet innebär rätten att uttrycka även de mest förargande, hemska, otrevliga, dumma och småaktiga åsikterna. I ett fritt samhälle måste det vara tillåtet att yttra vilken åsikt som helst.

Voltaire sa en gång ”I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it” och det gäller fortfarande idag.

C.


Åtgärder

Information

6 responses

18 06 2009
Eric

Oj, vad omoget naiv man kan vara.

18 06 2009
Temu

”Vissa människor verkar tro att yttrandefriheten bara gäller det som majoriteten önskar ska vara tillåtet. Så är det inte. Yttrandefrihet innebär rätten att uttrycka även de mest förargande, hemska, otrevliga, dumma och småaktiga åsikterna. I ett fritt samhälle måste det vara tillåtet att yttra vilken åsikt som helst.”

Förbannat bra skrivit

18 06 2009
Kim Müller

Stort grattis de inblandade poliserna! På tiden att denna häxjakt fick ett slut!

18 06 2009
Hans

Som sagt APA-osv säger man inte, inte i Skåne i varje fall. Här nere säger man APEDJÄVEL, så vad som sägs i blåljusbilen kan inte stämma om man kör med APA-osv-. Så därför skall dom frias.

18 06 2009
Malmö-Möllan

Jag har blivit kallad ”svennejävel, svin & gris” efter det att en person försökt droga mig och sedan helt oprovocerat misshandlat mig…

Detta blir inte kallat ett hatbrott eftersom jag tydligen är i majoritet (vad det har med saken att göra) bor på Möllevången, är svensk & inte homosexuell – är ute en kväll på en krog där jag som svensk absolut inte var i majoritet, men då får man tydligen finna sig i att bli misshandlad utan någon nämnvärd insatts från polis.

Tja, dagens beslut vad gäller poliserna gillar jag men polisen kunde ha kommit lite tidigare när jag ringde och påpekade att jag råkat ut för ett försök att droga mig, då hade jag inte blivit misshandlad…

15 07 2009
Myndighet svartlistar för politiska åsikter « Konstant Magasin

[…] svartlistar för politiska åsikter 15 07 2009 Vi har sagt det förut. Det spelar ingen roll hur otrevliga åsikter du än har, det är din rätt att uttrycka dem. […]

Kommentera

