Pröjsa era egna hobbies!

15 05 2009

I SvD kan man idag läsa att fusket inom idrottsrörelsen är utbrett. Totalt har svenska idrottsföreningar fuskat till sig 283 miljoner kronor i statliga bidrag de senaste fem åren. Detta genom att uppge falska uppgifter när man sökt stöd.

Samtidigt kan vi läsa i DN att de små idrottsföreningarna mullrar över att fotbollen roffar åt sig det mesta av de statliga bidragen, när det är fotbollen som har bäst förutsättningar att finansiera sin egen verksamhet. Fäktförbundets ordförande Lars Liljegren har kastat handsken och fattat floretten mot fotbollsförbundet ordförande Lars-Åke Lagrell:

– Fotbollen och Lars-Åke Lagrell har gått från att förr vara solidarisk till att bli mer egoistisk, mer aggressiv och mindre generös mot andra, piper han som en liten gökunge som väntar på mat.

En stilla fundering: varför i herrans namn betalar inte alla sina egna hobbies? Varför ska vi över huvud taget ha statliga bidrag till fotboll, fäktning och fjäderviktsboxning? Varför kan inte medlemmarna finansiera sina egna fritidsintressen? Eller är det jag som har missförstått något? Jag har en liten båt som jag gillar att åka på utflykter med på min fritid. Kan jag kanske få ett bidrag från staten till denna min hobby? Kanske att Reinfeldt bjussar på lite bensin och ett tändstift? Måhända kan Borg lätta på plånboken och ge mig pengar till ett stjärnankare?

Jag förväntar mig inte att någon sportfåne ska finanisera mitt båtägände och -bruk. Så varför i helskotta ska jag pröjsa för någon annans fotbollsspelande? Avskaffa alla statliga bidrag till folks fritidsintressen – ge tillbaks mina pengar, det är jag som har arbetat för dem.

/Jacques Pot

Öppna plånboken din jävel!

Öppna plånboken din jävel!


Åtgärder

Information

6 responses

15 05 2009
Marcus Zacco

Ja du..

Här kan du få några anledningar varför man bör pröjsa lite.

Ungarna får faktiskt röra på sig. Blir inte feta, sjuka och kostar sjukvårdspengar. Jag vet inte statistiken, men jag gissar på att varje krona satsad på idrott och aktivitet sparar mer i sjukvårdskostnader. Trots idrottskador.

Och sen finns det faktiskt morsor och farsor därute som jobbar idéellt inom föreningar för att lära ungarna lite hyfs och folkvett. Ger ungarna något att fokusera på, så att de inte springer omkring på nätterna och slangar soppa från båtplatser.

Håll till godo.

15 05 2009
konstantmagasin

Du menar alltså att det är mitt ekonomiska ansvar att motionera ungar som inte är mina? Varför kan föräldrarna inte ta sitt egna ansvar för barnens motion? Förväntar man sig verkligen som förälder att någon annan ska betala för ens barn? I så fall kanske man inte är redo att skaffa barn och framför allt inte redo att uppfostra dem.

De föräldrar som jobbar ideellt har förstått vad det går ut på att vara förälder, men de äger inte rätt att få pengar till sina egna barns fritidsaktiviteter från mig. Om dessa föräldrar hade mer pengar i fickan genom minskat skattetryck (till exempel genom att staten inte borde ge rundhänta bidrag till alla och envar) skulle de inte behöva tigga pengar av staten för att ge sina barn ett forum att motionera, ha roligt och lära sig sociala färdigheter i.

Dessbättre har ingen någonsin slangat bensa från mig, men jag får erkänna att jag inte hade sett någon klockren koppling till brist på motion som skäl.

15 05 2009
Dede

Fotbollen har en svans av fan som har hatet till motståndaren som ideal och öl som sin sportdryck. Det är inga fina referenser och idoler för vår ungdom. Spelarhandeln kan liknas vid trafficing eller slavhandel med gladiatorer. Tydliga ideal inom fotbollen som är värst inom lagidrotterna. Ge mer stöd till individuella sporter. Jag sätter kampsporterna, brottning och boxning, judo mfl högt när det gäller att ta hand om ungdomar som i annat fall hamnat utanför och kanske skapat sig ett hem i ”firman” med oprovoserat våld som sport och Carlsberg som sponsor via en bollklubb med snygga färger och dyra spelare.

15 05 2009
Ano

Jag tycker nog sporten får stå på egna ben. Jag tycker även (ej ironi) staten ska sluta finansiera allt som har med kultur att göra. Konst, musik, regalskeppet Vasa, gamla runstenar osv.

15 05 2009
konstantmagasin

Dede, referensen till trafficking var riktigt klockren, den ska jag komma ihåg!

15 05 2009
konstantmagasin

Ano, vi håller med till punkt och pricka. Varför ska inte dessa saker kunna bära sig om de som är intresserade faktiskt pröjsar för det? Och om verksamheten inte bär sig – ja, då var väl folk inte tillräckligt intresserade av det. Att man betalar för vad man använder är ju även överlägset rättvisats. Ingen tvingas pröjsa min båt och jag tvingas inte pröjsa någons fotboll.

Kommentera

