Konstant Magasin köper SAAB!

16 04 2009

Teateruppsättningen kring SAAB fortsätter – en sedelärande tragikomisk saga i ett till synes oändligt antal delar. Svenska Dagbladet rapporterar att SAAB trumpetar ut att man nu minsann allt har hela 27 potentiella köpare till det, milt uttryckt, krisdrabbade bilmärket och att en del av dem till och med ”har kopplingar till bilbranschen”. Minsann! Det bådar ju gott eller något. Man undrar ju vad det är för kvalitet på de tilltänkta köparna och vilka bud de lämnat och tänker lämna. Om detta hörs ju inget, undrar varför. Om Konstant Magasin lämnar ett bud på en krona har de ju 28 intressenter. Vad bra!

Så här är det: SAAB är en liten, liten del av ett av världshistoriens mest förlustdrabbade företag, General Motors. GM köpte SAAB för att man fyllde den där lilla, lilla luckan med sportiga kombibilar som man inte hade tidigare. Det var syftet som SAAB skulle fylla; en liten nischmarknad. Man frågar sig i sitt stilla sinne givet dagens utbud av bilar: varför ska man över huvud taget köpa en SAAB?

De är inte särskilt billiga och det finns numera gott om bilar som matchar SAAB-modellerna. Om man vill ha en sportig kombi dräller det av goda val. Varför köpa en SAAB när du kan köpa en BMW 3-serie eller 5-serie? Eller varför inte en Audi A4 eller A6:a? Kvalitéer och egenskaper som SAAB inte bara är tänkta att kunna matcha, utan måste kunna matcha för att märkets existens ska vara berättigad. Om vi ska titta utanför Europa kommer jag spontant att tänka på Subaru; sportiga rejäla bilar i både sedan-, kombi- och crossoverutförande som kommer fram på alla underlag. Varför köpa SAAB när du kan köpa en Subaru Legacy, Outback eller Forester?

Så, SAAB ser ut att gå dinosaurernas öde till mötes och förpassas till gravhögen för insomnade bilmärken. Jobben kommer att försvinna. Deal with it. Det kommer alltid nya jobb, vi vet bara inte vilka de är ännu. Om man ska tänka sig några likartade jobb som kan dyka upp vid horisonten så måste det vara jobb som handlar om avancerad montering, metallarbete och elektronik. Vindkraftverk, någon? Det blir ju mer och mer poppis och verkar onekligen vara tidens melodi. Som exempel kan nämnas att fastighetsföretaget Wallenstam planerar att vara självförsörjande på elektricitet redan år 2012. För att lyckas med detta har man dels energisnåla hus i nyproduktionen och framför allt satsar man på vindkraftverk och kommer inom kort att satsa ytterligare en miljard kronor på vindkraftverk. Trollhättan kanske ska bli the vindkraft capital of the world, istället? Samma sak har gjorts i Malmö där Kockums producerar vindkraftverk ute i Västra Hamnen. En annan sak att kika närmare på är kanske vågkraft; elproduktion som tar vara på havsvågornas energi. Bara en tanke.

Så häng inte läpp, Trollhättan. Det löser sig, jobben kommer alltid, förr eller senare. Vid det här laget är det på sin plats att ge regeringen en klapp på axeln för att man inte böjde sig för GM:s utpressningstaktik, där man försökte slå upp de svenska skattebetalarna på ett antal miljarder. Reinfeldt & Co. gjorde det enda rätta och körde nasarna på dörren. En applåd!

/Jacques Pot

Host, host, skrota mig eller nå't...

Host, host, skrota mig eller nå't...

Advertisements

Åtgärder

Information

4 responses

16 04 2009
Erik

Om man inte har insyn i Saabs epok under GM ska man va tyst.
Förlust my ass. Miljarder flög över Atlanten och inköpen gjordes hos GM Europa som la på 100% på kostnaderna. Ett stolpskott fattar ju att GM inte skulle ha haft Saab kvar så länge om det inte va för att skatteplanera med mera.
Saab är super effektivt men det går inte att tjäna pengar om inköpskostnaderna
är högre än försäljningspriset.

17 04 2009
Tompa

Jag väljer själv att hålla tyst om sådant jag inte förstår mig på.. Tycker du ska göra detsamma Jacques.
Lär lite av det Erik skrev och kom tillbaks med någonting intressant att läsa eller lägg ned.

Sedan kan det ju faktiskt även vara så att inte alla vill ha en dussin-BMW eller en ryggknäckar Audi… Eller ska vi tvinga alla som vill ha en MP3 spelare att köpa iPod?

17 04 2009
Charlie

Tompa vadå ryggknäckarAudi, har själv en A4 och hajar inte vad du menar?

17 04 2009
konstantmagasin

Det var värst!

Lite insyn har jag allt. Jag vet inte direkt om jag tycker att SAAB har varit så där supereffektiva. Flyttcirkusen av maskiner och arbetsplatser i Trollhättan vet jag inte om jag tycker är vittnar om effektivitet; att göra flyttar för hundratusentals kronor för att spara hundralappar i tid.

Sedan kvarstår ju den grundläggande frågan: varför ska man köpa SAAB-bilar? Det känns mest som att det är bilar för entusiaster av svensk ingenjörskonst och det är väl en lite väl snäv marknad?

Sedan kan man ju diskutera huruvida BMW och Audi är dussinbilar eller inte, men det är ju i alla fall märken som det går förvånansvärt bra för i det stora hela.

Vänliga hälsningar,

Jacques Pot

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: